Abt Emoschool wordt Daltonschool, nieuwe mijlpaal in 800 jaar

De meer dan 800 jaar oude Abt Emoschool in Westeremden krijgt donderdag 14 april 2011 de Daltonlicentie van de Nederlandse Dalton Vereniging uitgereikt. Abt Emo, de stichter van de school, is aanwezig om deze nieuwe mijlpaal in acht eeuwen onderwijs op zijn school te vieren.

De uitreiking van de licentie is het sluitstuk van een intensief veranderproces van vier jaar waarbij ook ouders zijn betrokken. De licentie betekent dat de Abt Emoschool aan de eisen van Daltononderwijs voldoet. “Wij zijn hier reuze blij mee”, zegt directeur Klarie Kolkena. “De leerkrachten hebben er hard voor gewerkt en het is de moeite waard geweest.” Op de Abt Emoschool, onderdeel van schoolstichting Marenland, werken vier leerkrachten en een directeur. Er gaan 35 kinderen uit Westeremden, Garsthuizen, Middelstum en St. Annen naartoe.

’Abt Emo School blijft!’
Het nieuws van de toekenning van de Daltonlicentie kwam kort nadat duidelijk werd dat de toekomst van de Abt Emoschool gevaar loopt. Volgens het zogeheten Integraal Huisvestingsplan (IHP) van de gemeente Loppersum en de eigen schoolstichting Marenland verdwijnen de Abt Emoschool en meer kleine dorpsscholen in de gemeente. Onder de leus ‘Abt Emo School blijft!’ voeren school en inwoners van Westeremden en Garsthuizen actie tegen de dreigende sluiting. “De Daltonlicentie is een brevet van bekwaamheid”, vinden ouderraad en medezeggenschapsraad van de school. “Het bewijst dat kleine scholen op het platteland goed onderwijs kunnen geven. Abt Emo-directeur Klarie Kolkena zegt: “De Abt Emoschool levert topkwaliteit.”

Abt Emo
Het programma begint om 14.00 uur met koffie en thee en een presentatie van Abt Emo-directeur Klarie Kolkena over het Daltononderwijs op school. Daarna reikt Henk Welp van de Nederlandse Daltonvereniging de Daltonlicentie uit. Vervolgens plaatst abt Emo, terug van weggeweest, het certificaat in historisch perspectief. Om 15.00 uur is er een rondleiding door de klassen met een hapje en een drankje.

Samenwerking
Daltononderwijs is een vorm van onderwijs die draait om de kernwaarden ‘vrijheid in gebondenheid’, ‘zelfstandigheid’ en ‘samenwerking’. De leerkrachten onderzoeken voortdurend wat een individuele leerling nodig heeft om verder te komen in zijn ontwikkeling. “Wij concludeerden zo’n vier jaar geleden dat het Daltononderwijs de meest passende manier van onderwijs is voor Westeremden en omgeving”, legt directeur Kolkena uit. “Dat ging in overleg met de ouders van de leerlingen.”

Stilteplekken
Met hulp van Daltonexpert Hans Wenke onderging het team een intensief veranderproces. “Alle leerkrachten hebben de tweejarige Daltoncursus met succes gevolgd”, vertelt Kolkena. “Er zijn stilteplekke gekomen en we hebben veel materiaal voor zelfstandig werken aangeschaft.”

Laagdrempelig
Begin dit jaar is de visitatiecommissie van de Daltonvereniging op school geweest. “De leden van deze commissie hebben onder meer met ouders gepraat”, vertelt Kolkena. “Ze vroegen naar het verschil in de werkwijze van vroeger en nu. Ook werd gevraagd hoe de ouders in het veranderproces zijn betrokken. De commissie concludeerde dat de leerkrachten open en toegankelijk zijn en de school laagdrempelig is. De communicatie naar de ouders over Dalton is goed en de kinderen zijn zelfstandig en kunnen goed plannen. We zijn erg trots op dit resultaat.” Er zijn een kleine 400 Daltonbasisscholen in Nederland.

Dit bericht werd geplaatst in nieuws en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s