Hoe doen andere scholen het? Bezoek aan dorpsscholen en kindvoorziening

Na de gesprekken onder begeleiding van mediator Jan de Jonge zijn de Werkgroep Kleine Scholen Loppersum Oost (KSLO), Marenland en de gemeente Loppersum in gesprek gebleven. Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijk werkbezoek op dinsdag 4 december aan drie totaal verschillende scholen.

Allereerst bezochten we obs de Lindert in Linde (onderin Drenthe), een kleine school die met twee andere kleine scholen samenwerkt door middel een onderwijsteam. Dit onderwijsteam werkt op alle drie de scholen. Samen werken, kennis en kunde delen en samen denken levert een grote winst op. Parels van deze scholen zijn : een laag ziekte verzuim ( 0-1%), veel arbeidsvreugde en een hoge motivatie en betrokkenheid.

Onderwijsassistenten
De volgende school die we bezochten was cbs Diermen vlakbij Putten. Ook dit is een kleine school met op het moment maar 22 kinderen. Op deze school ligt de focus op kwaliteit en opbrengstgericht werken. Per leerling wordt er een ontwikkelplan opgezet naar aanleiding van een intelligentietest in groep 5. Door dit plan kan de ontwikkeling van de kinderen goed worden aangetoond en dat help bij het gesprek met de inspectie. Op deze school zijn geen traditionele klassen, alle leerlingen zijn gezamenlijk de school. Er wordt naast de leerkrachten gebruik gemaakt van onderwijsassistenten, die aanzienlijk goedkoper zijn, waardoor uitgaven en inkomsten in toch in balans zijn. Een kleine school betekent keuzes maken: minder geld voor middelen, meer voor het onderwijs.

Leiderschap
Als laatste gingen we naar Kindcentrum Kompas in Vollenhove, een christelijke basisschool met tweehonderd leerlingen en een kinderopvang met voor kinderen van 2 tot 12 voor honderd kinderen. Dit kindcentrum maakt deel uit van zeventien scholen waarvan dertien met kinderopvang. De vier zonder kinderopvang zijn te klein om dit rendabel te krijgen. De grens ligt bij honderd kinderen. De kleinere kindcentra en scholen worden gefinancierd door de grotere. De directeur van Accrete is meer ondernemer dan bestuurder. Hij wil graag zoveel mogelijk kinderen christelijk onderwijs geven, dat kan door de beste te zijn. Er zijn busjes aangeschaft voor het vervoer van kinderen. Per locatie is een directeur voor het onderwijs met het onderwijskundig leiderschap inclusief de doorgaande leerlijn van de 0-12 jaar en geeft leiding aan de teams (leerkrachten).

Pedagogisch medewerkers
In de kinderopvang zijn functioneel leidinggevenden met daarboven de rayonmanagers die de pedagogisch medewerkers aansturen en ook externe contacten hebben. Accrete is nog steeds groeiende, zowel bij de kinderopvang als het onderwijs. Men trekt kinderen van andere kinderopvangvoorzieningen en bij het openbaar onderwijs weg.

Maatwerk
Dit werkbezoek leert ons dat men op verschillende wijze met scholen, (dalende) leerlingenaantallen en onderwijs omgaat. In 2013 gaat de werkgroep weer met Marenland en de gemeente om tafel om te kijken of we tot een maatwerk oplossing kunnen komen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s